هنر پیش از تاریخ

گوبکلی تپه ترکیه

گوبکلی تپه ترکیه

کمتر از ده سال پیش با کشف گوبکلی تپه ترکیه پروفسور کلاوس اشمیت (Klaus Schmidt) و تیم وی یکی از مهمترین اکتشافات باستان شناسی قرن ما را رقم زدند. در جنوب ترکیه و نزدیک به شهر اورفا، آنها معبدی با قدمت تقریبا 12.000 تا 13.000 سال را کشف کردند که توسط انسان های عصر نوسنگی ساخته شده بود. آنها معتقدند آثار این محوطه به مرحله نوسنگی پیش از سفال (در حدود 9600-7300 قبل از میلاد) متعلق است. عموما باستان شناسان معتقدند که در این عصر (نوسنگی پیش از سفال) بشر فاقد ابزار های فلزی بوده است.

گوبکلی تپه ترکیه تا به امروز به خوبی حفاظت شده است. چراکه به نظر می رسد سازندگان آن، معابد خود را با ایجاد تپه ای مصنوعی، در زیر زمین دفن کرده اند. گوبکلی تپه که در واقع مجموعه ای متشکل از معابد است، شاید اولین معبد ساخته شده توسط انسان روی زمین باشد.

حدس و گمان ها در مورد گوبکلی 

شواهد و مدارک موجود در گوبکلی تپه ترکیه نشان می دهد که از این محل برای اهداف مذهبی استفاده شده است. اکثر ستون های به کار رفته در این محل T شکل بوده و ارتفاعی در حدود 6 متر دارند. بر روی این ستون ها نقش حیواناتی مانند گاو، روباه، مار، مرغ ماهیخوار، شیر و غیره حک شده است. حیرت انگیز ترین موضوع در رابطه با این ستون ها وزن آنها به شما می آید. این ستون ها عموما وزنی در حدود 40 تا 60 تن دارند و همین موضوع موجب حدس و گمان هایی در مورد انسان های پیش از تاریخ شده است. پرسش این است که انسان های پیش از تاریخ -که هنوز مجهز به ابزار های ابتدایی هم نبودند- چگونه موفق به ساخت چنین بنای ارزشمند تاریخی شده اند؟

فرا زمینی ها 

بر اساس مطالعات باستان شناسی، انسان های آن دوره شکارچیان بی نظیری محسوب می شدند. اهمیت گوبکلی تپه ترکیه در این موضوع نهفته است که ساکنان این محل بسیار پیشرفته تر از تصورات پیشین ما بوده اند. طرفداران نظریه فضانوردان باستان (Ancient Astronaut) اظهار داشته اند كه موجودات سیاره های دیگر می توانستند در دوران باستان به بشر كمك كنند. آنها معتقدند که موجودات سیاره های دیگر نه تنها در ترکیه، بلكه در بسیاری از كشورهای جهان در ساخت ساختارهای چشمگیر به انسان های پیش از تاریخ کمک کرده اند.

گوبکلی تپه ترکیه

این محوطه همه چیز را تغییر می دهد

ایان هادر (Ian Hodder) استاد باستان شناسی دانشگاه استنفورد، اذعان می کند که “گوبکلی تپه همه چیز را تغییر می دهد.” علاوه بر این، بسیاری دیگر عنوان نموده اند که گوبکلی تپه ترکیه حتی می تواند یکی از معبد های اشاره شده در کتاب سفر پیدایش (Eden Genesis) باشد. آیا این امکان وجود دارد که آنچه در مورد انسان های ما قبل تاریخ تصور کرده و آنها را با عناوینی چون بی تمدن و بدوی (uncivilized and primitive) خطاب می کنیم، به هیچ وجه درست نباشد؟ آیا این امکان وجود دارد که تمدن های پیشرفته ای قبل هزاره 7  قبل میلاد وجود داشته باشند و امروزه آثار آن ها به کلی از بین رفته باشد؟ یا اینکه این احتمال وجود دارد که فرا زمینی ها به انسان های پیش از تاریخ کمک کرده باشند تا بناهایی بسازند؟

به نظر این سوالات می توانند قانع کننده باشند.

جهت دریافت خدمات سفارشی گرافیک از سایت اندیشه نگاران شیز دیدن فرمایید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “گوبکلی تپه ترکیه

  1. چیا گفت:

    جالب اینجاست که هر بار میگید گوبکلی یه ترکیه هم در کنارش میارید تا مبدا کسی بفهمه که این مال کوردستانه

    1. شیز گفت:

      دوست عزیز،
      در تمامی منابع آکادمیک آدرسی که به این محوطه می دن ترکیه است. ما هم به تبعیت از این منابع آدرس دادیم. هر وقت در یک منبع آکادمیک آدرس کردستان دادند ما هم اصلاح می کنیم و کردستان می نویسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *