اصول چاپ و نشر

طرح روی جلد مجلات : اصول و راهکارها

طرح روی جلد مجلات

طرح روی جلد مجلات

طرح روی جلد مجلات : اصول و راهکارها در صفحه آرایی مجله نقش بسزایی در شکل گیری جذب مخاطب دارد. طرح روی جلد به گویا بودن موضوع مجله کمک می کند. برخی از تصاویر با موضوع و محتوای مجله هماهنگی ندارند و مخاطب را از موضوع و محتوای مجله دور می سازد. طرح روی جلد می تواند مخاطب را در انتخاب و خرید مجله ترغیب نماید. جایگاه قرارگیری تصویر روی جلد مجلات با توجه به یونیفرم طراحی شده از قبل مشخص می باشد و طراح بر اساس نوع ترکیب بندی تصویر را در محل مناسب قرار می دهد.

طرح روی جلد بهتر است با دیگر عناصر روی جلد ارتباط برقرار نماید. در روی برخی از مجلات طراح از عناصر تزئینی استفاده می نماید، اما در بسیاری دیگر معمولا تصویر مرتبط با موضوعات داخل مجله استفاده می گردد.

طرح روی جلد مجلات

طرح روی جلد و نحوه و زاویه قرار گرفتن تصاویر

در طرح روی جلد نحوه و زاویه قرار گرفتن تصاویر روی جلد مجلات را نباید فراموش کرد. این نکته را می دانیم که هر تصویر پس از ثبت دارای زاویه دید خاصی می باشد. برخی از تصاویر روی جلد سوژه آنها پرتره می باشد. در این تصاویر زاویه دید با توجه به جهت نگاه مشخص می شود، یعنی زاویه دید، در جهت نقطه ای است، که تصویر به آن نگاه می کند.

طرح روی جلد مجلات

اگر در طرح روی جلد سوژه به سمت چپ نگاه کند، در مجلات فارسی معمولا محل قرار گرفتن تصویر در سمت راست صفحه است. یعنی زاویه دید به سمت تورق مجله باشد تا مخاطب را به مطالعه مجله هدایت کند. امروزه در بسیاری از مجلات تصاویر بازیگران، هنرمندان و با چهره های محبوب جامعه در روی جلد آنها به کار می رود تا مخاطبان را به خود جلب کند. البته برخی از تصاویر دارای زاویه دید خنثی می باشند.

طرح روی جلد مجلات

اشیا یا ترکیب بندی گوناگون

گروه دیگر تصاویر روی جلد، تصاویری می باشند که سوژه ی آن ها اشیا یا ترکیب بندی گوناگون است. در این تصاویر زاویه دید با توجه به نحوه ترکیب بندی عناصر در صفحه مشخص می شود. در این نوع در طرح روی جلد بهتر است تصاویری که زاویه دید آن ها رو به پایین است در بالای صفحه قرار گیرد، و تصاویری که جهت آنها رو به بالا است در پایین صفحه قرار گیرد. نکاتی که ذکر شد می تواند به صورت پیشنهاد برای طراحی باشد. طراح می تواند با توجه به ذوق و سلیقه خود تصویر صحیح را با در نظرو گرفتن اصول صحیح انتخاب نماید.

طرح روی جلد مجلات

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *