آموزش طراحی گرافیک

خط در گرافیک : ساختار و عملکرد

خط در گرافیک ساختار و عملکرد

خط در گرافیک : ساختار و عملکرد

خط در گرافیک : ساختار و عملکرد شامل نوشته ای است که به به صورت ضمنی به ساختار خط در گرافیک پرداخته و سپس عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار می هد. وقتی که تعدادی نقطه آن قدر به هم نزدیک باشند که نتوان آنها را تشخیص داد، حس جهت و راستا پدید می آید و رشته ی نقاط تبدیل به عنصر بصری دیگری می شود به نام خط در گرافیک (شکل ۹-۳).

خط را به صورت نقطه ی در حال حرکت و سیر حرکت نقطه نیز می توان تعریف کرد. زیرا وقتی بخواهیم خطی بکشیم ابتدا نوک قلم را روی سطح گذاشته و شروع به حرکت می کنیم و با برداشتن قلم می توانیم سیر حرکتی نقطه را تماشا کنیم (شکل ۱۰-۳).

خط در گرافیک ساختار و عملکرد

 

ویژگی خاص هنرهای تجسمی باعث شده است که خط در گرافیک دارای انرژی فراوانی باشد. با بررسی یک اسکیس متوجه می شویم که خطوط آرام و قرار ندارند و بسیار پرتحرک هستند. بنابراین خط در گرافیک ابزار اصلی تجسم و وسیله ای مهم برای نمایش واضح ایده هایی است که وجود خارجی نداشته و تنها در ذهن ما وجود دارد. از این رو خط در فرایند بصری فوق العاده سودمند است.

خط در گرافیک عنصری قاطع است

آزادی و سیالیت خط در گرافیک موجب مبهم بودن آن نمی شود: خط عنصری قاطع است، راه و هدف آن مشخص است، به جای معینی می رود و موضوع خاصی را توصیف می کند. بدین سان است که خط می تواند به صورت دقیق و فنی به عنوان عنصر اصلی نقشه های صنعتی و معماری و هر ارائه ی بصری دیگری که نیاز به اندازه و مقیاس داشته باشد، به کار گرفته شود.

خط در گرافیک برای بیان حالت های مختلف

خط چه به صورت روان و تجربی (شکل ۱۱-۳) استفاده شود و چه دقیق و منظم (شکل ۱۲-۳)، وسیله ای ضروری برای به تصویر کشیدن ایده هایی است که قابل دیدن نیستند مگر در ذهن ما.

خط در سیستم های نشانه گذاری

خط در گرافیک همچنین ابزار مناسبی برای سیستم های نشانه گذاری مانند نوشتن است. نوشتن، نقشه نگاری، علائم و نشانه های الکتریکی و نت نویسی در موسیقی همگی نمونه هایی از سیستم های نشانه گذاری هستند که خط نقشی اساسی در آنها ایفا می کند. اما در هنر، خط زیربنای طراحی است؛ سیستمی نشانه گذاری که خلاصه شده چیز دیگری نیست اما اطلاعات بصری را فشرده کرده، حواشی را از آنها زدوده و به صورت خالص و ضروری تحویل می دهد. این ویژگی اجمالی خط تأثیری دراماتیک در طراحی، گراورسازی، حکاکی روی چوب، قلم زنی و لیتوگرافی دارد.

خط در گرافیک برای بیان حالت های مختلف

خط در گرافیک می تواند برای بیان حالت های مختلف، شکل های گوناگونی به خود بگیرد. می تواند بسیار آزاد و بی قاعده باشد، همان گونه که در اسکیس فوق مشاهده می شود می تواند بیان خود به خودی و ناگهانی آن را بیان کند. می تواند ظریف و لرزان و یا خشن و باصلابت باشد، حتی در دست یک هنرمند. می تواند مردد و نامطمئن باشد، وقتی که صرفا کاوشگری بصری است برای رسیدن به یک راه حل طراحی. می تواند آنقدر شخصی باشد مانند خط خطی های عصبی که بیانگر فعالیت ناخودآگاه ذهن و یا فرار از خستگی است.

حتی خطوط خشک و مکانیکی موجود در نقشه های فنی و معماری نیز می تواند منظور هنرمند یا طراح را و حتی شخصی ترین احساسات و عواطف او را و از همه مهم تر بینش او را نشان دهند.

خط در گرافیک ساختار و عملکرد

به ندرت می توان در طبیعت خط خالصی مشاهده کرد، اما جلوه های آن را به وفور در اطراف خود می بینیم: ترک های روی پیاده رو، سیم های برق در آسمان، شاخه های بدون برگ درختان در زمستان، کابل های نگهدارنده ی پل های معلق و غیره. عنصر بصری خط در گرافیک بیشتر به صورت مرز بین دو سایه روشن استفاده می شود. خط مجاورت آنها را توصیف می کند و از این رو ابزاری مصنوعی است. این عنصر گرافیکی در مباحثی چون کشش و گروه بندی در طراحی گرافیک عملکردی بسزا ایفا می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *